Policja – obok przedstawicieli jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, oświaty i ochrony zdrowia – jest zobowiązana do podejmowania działań w przypadku podejrzenia wystąpienia zjawiska przemocy domowej. Działanie te podejmowane są w ramach procedury „Niebieskiej Karty”.

Celem przeciwdziałania przemocy domowej jest zatrzymanie przemocy na etapie, który nie wypełnia jeszcze znamion przestępstwa. Policja, realizując swe ustawowe obowiązki reaguje na każdy sygnał dotyczący możliwości wystąpienia zjawiska przemocy domowej. Podejmuje szereg inicjatyw, które mają na celu utrzymanie na wysokim poziomie zadań realizowanych w tym obszarze. W tym celu między innymi udostępnia kanały komunikacji dla obywateli, które wspierają działania w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej.

Osoby dotknięte przemocą domową z terenu Miasta Piekary Śląskie mają możliwość uzyskania wsparcia Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie w Piekarach Śląskich przy ul. Bpa. Nankera 103 oraz w Punkcie Interwencji Kryzysowej MOPR mieszczącego się Centrum Usług Społecznych przy ulicy Kusocińskiego 4.

Zajęcia w ramach programu korekcyjno-edukacyjnego dla osób stosujących przemoc domową odbywają się w każdą środę o godzinie 16:30 w siedzibie Zespołu Pracy Socjalnej Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Piekarach Śląskich przy ul. Wyszyńskiego 31 telefon: 32 284 19 87 lub 519 375 498

 

Na terenie województwa śląskiego funkcjonują 3 specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy domowej działające ponadlokalnie:

1. Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy Domowej w Chorzowie, przy ul. 3 maja 4/1

2. Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy Domowej "Przystań" w Świętochłowicach, przy ul. Zubrzyckiego 36

3. Powiatowy Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy Domowej w Wodzisławiu Śląskim, przy ul. Wałowej 30

 

Poznaj swojego dzielnicowego

Dzielnicowi to funkcjonariusze policji, których warto poznać. To oni są najbliżej naszych spraw i problemów, z jakimi boryka się rejon, m.in. walczą z przemocą domową, osiedlowym chuligaństwem i dbają o przestrzeganie porządku na osiedlach.

Numer alarmowy 112

W sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia wynikającego ze stosowania przemocy domowej, w pierwszej kolejności należy skorzystać z numeru alarmowego 112 obsługiwanego przez operatorów Centrum Powiadamiania Ratunkowego, którzy otrzymane zgłoszenie niezwłocznie przekazują bezpośrednio dyżurnym jednostek organizacyjnych Policji właściwych miejscowo dla miejsca zdarzenia, pobytu osoby potrzebującej pomocy.

Aplikacja „Alarm 112”

W sytuacji braku możliwości nawiązania połączenia głosowego możliwym jest skorzystanie z uprzednio zainstalowanej bezpłatnej aplikacji, uruchomionej przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji „Alarm 112”, która dostępna jest dla dwóch systemów operacyjnych: Android i iOS. Aplikacja pozwala między innymi na zgłoszenie zdarzenia alarmowego jeśli nie można wykonać połączenia głosowego. Pozwala również na dodanie adresów, pod którymi użytkownik najczęściej przebywa, takich jak dom, praca lub inne. Proces rejestracji wymaga wyrażenia zgody na dostęp do lokalizacji obsługiwanego urządzenia (telefonu), co umożliwi precyzyjne wskazanie miejsca zdarzenia z wykorzystaniem mapy.

Aplikacja „Moja Komenda”

Oprócz możliwości kontaktu z osobami obsługującymi telefon alarmowy 112, osoby dotknięte przemocą domową mogą kontaktować się telefonicznie z dyżurnymi jednostek organizacyjnych Policji właściwych ze względu na miejsce zamieszkania. Dzięki aplikacji mobilnej „Moja Komenda”, osoby dotknięte przemocą domową mogą uzyskać dostęp do bazy danych zawierającej informacje o wszystkich obiektach policyjnych dostępnych dla interesantów, a także dane kontaktowe ponad 8 tysięcy dzielnicowych z terenu kraju, którzy wyposażeni są w telefony komórkowe, a także posiadają indywidualne adresy poczty elektronicznej. Istnieje zatem możliwość nawiązania zarówno kontaktu telefonicznego jak też przesłania korespondencji e-mail do właściwego dzielnicowego.

Dzięki usługom lokalizacyjnym dostępnym w telefonie użytkowników aplikacji odnajduje ona najbliższy policyjny obiekt, wskazuje trasę dojścia lub dojazdu. Aplikacja jest dostępna na Google Play i Apple Store po wyszukaniu „Moja Komenda” lub za pomocą kodów QR.

Aplikacja "Śląska Policja"

Teraz bieżące informacje z naszego serwisu są dostępne poprzez specjalną aplikację mobilną. Oprócz aktualności aplikacja udostępnia najbardziej przydatne porady "Jak unikać zagrożeń", informacje o osobach poszukiwanych i zaginionych oraz aktualne statystyki zdarzeń. A przede wszystkim teraz kontakt z naszymi jednostkami jest prostszy - aplikacja automatycznie znajduje najbliższe jednostki Śląskiej Policji i nawiguje do nich a także pozwala nawiązać kontakt telefoniczny lub poprzez e-mail.

Platforma „Policja E-usługi”

Na stronie internetowej Komendy Głównej Policji http://www.policja.pl/ dostępna jest platforma „Policja E-usługi” również umożliwiająca kontakt z Policją. W ramach przedmiotowego portalu dostępna jest także online Centralna Książka Telefoniczna, umożliwiająca wyszukanie danych kontaktowych jednostki organizacyjnej Policji właściwej dla miejsca zamieszkania.

Aplikacja „Twój Parasol”

Dla osób doświadczających przemocy domowej lub będących jej świadkami dostępna jest bezpłatna Aplikacja mobilna „Twój Parasol”, która stanowi praktyczne i skuteczne narzędzie umożliwiające uzyskanie wsparcia i niezbędnych informacji. Aplikacja umożliwia dostęp do bazy organizacji oferujących wsparcie, jednakże na chwilę obecną są to jedynie dane z terenu garnizonu stołecznego (rejon podległy Komendzie Stołecznej Policji). Aplikacja umożliwia m.in. dyskretny kontakt z wcześniej skonfigurowanym adresem e-mail, a także możliwość szybkiego wybrania telefonu alarmowego w nagłych przypadkach. Aplikacja jest dostępna na Google Play i Apple Store po wyszukaniu „Twój Parasol” lub za pomocą kodów QR.

Policyjny Telefon Zaufania dla Osób Dotkniętych Przemocą Domową

Dla osób chcących uzyskać fachową poradę możliwym jest także skorzystanie z Policyjnego Telefon Zaufania dla Osób Dotkniętych Przemocą Domową (tel. 800 120 226, czynny w dni robocze w godzinach 09:30-15:30) obsługiwanego przez policjantów z Biura Prewencji KGP.

Uwaga! Dla uruchomienia procedury „Niebieskiej Karty” nie jest potrzebna zgoda osoby dotkniętej przemocą, zaś:

  • osoby, które w związku z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych lub zawodowych powzięły podejrzenie o popełnieniu ściganego z urzędu przestępstwa z użyciem przemocy domowej, zobowiązane są niezwłocznie zawiadomić o tym Policję lub prokuratora,
  • osoby będące świadkami przemocy domowej powinny zawiadomić o tym Policję, prokuratora lub inny podmiot działający na rzecz przeciwdziałania przemocy domowej.

Jeśli doznajesz przemocy domowej, nie obawiaj się skorzystać z wymienionych wyżej form pomocy Policji. Skontaktuj się z najbliższą jednostką Policji, dzielnicowym lub powiadom odpowiednie służby!

Nie pozostawaj obojętny!

Jeśli jesteś świadkiem przemocy domowej, powiadom odpowiednie służby!

W materiale wideo przedstawiamy typową sytuację – w ciszy i spokoju własnego, bezpiecznego domu nie chcemy zwracać swojej uwagi na odgłosy awantury dochodzące zza ściany. Nie chcemy się wtrącać, chcemy żyć własnym życiem. Tym razem nie słuchajmy biernie i zgłośmy, że w mieszkaniu obok może dochodzić do przemocy. Niech ludzie zza ściany nie będą ofiarami naszej obojętności.

Film 53-747504.mp4

Pobierz plik 53-747504.mp4 (format mp4 - rozmiar 2.84 MB)

Nagranie audio 53-747505.aac

Pobierz plik 53-747505.aac (format mp3 - rozmiar 1.24 MB)