W czasie wakacji częściej wyjeżdżamy i przebywamy poza domem. Niezależnie od tego gdzie spędzamy urlop, w kraju czy za granicą, warto wiedzieć gdzie znajdziemy pomoc medyczną w razie choroby, czy wypadku.Ubezpieczeni mogą korzystać ze świadczeń opieki zdrowotnej na terenie całego kraju.

Nie obowiązuje rejonizacja, dlatego na wizytę lekarską umówisz się w dowolnie wybranej placówce w Polsce.

Możesz też skonsultować się z lekarzem lub pielęgniarką przez telefon. Wystarczy, że zadzwonisz pod bezpłatny numer Teleplatformy Pierwszego Kontaktu: 800 137 200.

Pomoc medyczna przez telefon

Poza godzinami pracy przychodni POZ uzyskasz pomoc dzwoniąc na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK), pod bezpłatny numer 800 137 200. To bezpłatna infolinia:

  • dostępna w dni robocze, w godz. od 18:00 do 8:00 następnego dnia oraz przez całą dobę w weekendy i święta
  • niezależnie gdzie jesteś, pod numerem 800 137 200 uzyskach poradę lekarza, pielęgniarki lub położnej
  • połączenie jest bezpłatne
  • jeśli wymaga tego Twój stan zdrowia, otrzymasz e-receptę lub e-zwolnienie
  • poradę uzyskasz także w językach angielskim, ukraińskim i migowym.

Jeśli konsultacja telefoniczna TPK okaże się niewystarczająca:

  • personel medyczny może zalecić wizytę w najbliższej placówce Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej.
  • w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia konieczne może być wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Znajdź najbliższą placówkę Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej

Lekarz rodzinny

Przebywając poza miejscem zamieszkania, możesz skorzystać z pomocy lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ).

  • Lekarz POZ przyjmuje od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-18.00.
  • Nie obowiązuje rejonizacja.
  • Nie potrzebujesz skierowania.
W których sytuacjach zgłosić się do lekarza POZ?

Opieka medyczna w nocy, w weekend i w święta

Często objawy infekcji nasilają się późnym wieczorem lub nocą. O tak późnej porze pomocy medycznej udziela personel medycznych w punktach Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej.

Placówki te:

  • działają od poniedziałku do piątku w godz. 18.00 – 8.00 (rano następnego dnia) oraz przez całą dobę w weekendy i święta
  • nie obowiązuje rejonizacja
  • nie potrzebujesz skierowania na wizytę
  • pomoc otrzymasz bezpłatnie w ramach ubezpieczenia zdrowotnego
  • na stronie internetowej każdego Oddziału Wojewódzkiego NFZ znajdziesz

    adresy punktów NiŚOZ

    .
Kiedy zgłosić się do placówki Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej?

Pomoc w nagłym zagrożeniu zdrowia i życia

Jeśli Twoje życie jest bezpośrednio zagrożone, wezwij Zespół Ratownictwa Medycznego. Zadzwoń na numer alarmowy 112 lub 999, bądź udaj się do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego (SOR).

Pamiętaj, to miejsce, w którym ratuje się życie! W Szpitalnym Oddziale Ratunkowym:

  • nie obowiązuje skierowanie
  • nie ma rejonizacji, udajemy się do najbliższego Szpitalnego Oddziału Ratunkowego
  • lekarz na SOR kieruje wyłącznie na badania i konsultacje niezbędne ze względu na stan nagłego zagrożenia życia lub zdrowia
  • adresy SOR są dostępne na

    stronach internetowych Oddziałów Wojewódzkich NFZ

Stomatologiczna pomoc doraźna

W razie nagłego bólu zęba czy powikłań związanych z wcześniejszym leczeniem stomatologicznym możesz skorzystać z pomocy stomatologa w poradni doraźnej opieki stomatologicznej. W gabinetach pełniących dyżur przyjmowani są pacjenci w przypadkach nagłych. Podczas dyżurów stomatologicznych udzielane są świadczenia doraźne, z ekstrakcjami zębów włącznie.

Placówki udzielają pomocy doraźnej:

  • w dni powszednie od 19:00 do 7:00 następnego dnia
  • w soboty, niedziele i dni wolne od pracy całodobowo.

Adresy dyżurujących placówek znajdziesz na stronie

pacjent.gov.pl

Napotkałeś trudności w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych?

Jeżeli podczas wizyty w placówce opieki zdrowotnej, która ma umowę z Narodowym Funduszem Zdrowa, coś wzbudziło Twój niepokój np. miałeś problem z zapisem na wizytę, wizyta lekarska nie odbyła się pomimo wyznaczonego terminu – przekaż nam swoje uwagi. W przypadku wystąpienia trudności w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych powiadom o tym Twój oddział wojewódzki NFZ.

Możesz to zrobić:

  • osobiście
  • telefonicznie
  • pocztą tradycyjną
  • elektronicznie przez ePUAP.

Sprawdzimy każdy sygnał o trudnościach z dostępem do opieki zdrowotnej w czasie pobytu wakacyjnego poza miejscem Twojego zamieszkania.

Potrzebujesz więcej informacji?

Skontaktuj się z

infolinią Narodowego Funduszu Zdrowia

pod numerem 800 190 590.

Infolinia działa przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Połączenie jest bezpłatne.

Z myślą o osobach dzwoniących z zagranicy uruchomiony został specjalny numer – (+48) 22 125 66 00.

​KONIECZNIE PRZECZYTAJ: Wakacje za granicą? Zabierz ze sobą kartę EKUZ