Konferencja pt. „Budujemy społeczeństwo włączające” zorganizowana przez Fundację Europejska Rodzina oraz Miasto Piekary Śląskie odbyła się dzisiaj w Miejskim Domu Kultury w Piekarach Śląskich przy ul. Bytomskiej 73. Celem spotkania było zaprezentowanie i omówienie założeń systemu edukacji włączającej. Wykład w formie nagrania wideo wygłosił Marek Plura – Senator RP i Przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. Osób z Niepełnosprawnościami. W wydarzeniu wzięli udział Paweł Słota – II Zastępca Prezydenta Miasta Piekary Śląskie, Michał Sojka – Naczelnik Wydziału Edukacji oraz dyrektorzy, pedagodzy i psychologowie piekarskich placówek oświatowych.
Podczas konferencji omówione zostały założenia systemu edukacji włączającej, zaprezentowane i zaoferowane pomocne rozwiązania i wsparcie dla nauczycieli, którzy chcą zyskać nowe kwalifikacje konieczne nie tylko ze względu na zmiany systemowe, ale ze względu na uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, których aż 70% uczęszcza do „zwykłych” klas. Wszyscy uczestnicy konferencji otrzymali specjalne materiały szkoleniowe oraz zaświadczenia o udziale w konferencji wystawione przez Wyższą Szkołę Nauk Pedagogicznych w Warszawie.
Edukacja włączająca rozumiana jest jako podejście w procesie kształcenia i wychowania, którego celem jest zwiększanie szans edukacyjnych wszystkich osób uczących się poprzez zapewnianie im warunków do rozwijania indywidualnego potencjału, tak by w przyszłości umożliwić im pełnię rozwoju osobistego na miarę swoich możliwości oraz pełne włączenie w życie społeczne. Edukacja ta stawia za cel wyposażenie uczniów w kompetencje niezbędne do stworzenia w przyszłości włączającego społeczeństwa, czyli społeczeństwa, w którym osoby niezależnie od różnic m.in. w stanie zdrowia, sprawności, pochodzeniu, wyznaniu są pełnoprawnymi członkami społeczności, a ich różnorodność postrzegana jest jako cenny zasób rozwoju społecznego i cywilizacyjnego. To systemowe, wielowymiarowe i wielokierunkowe podejście do edukacji nastawione na dostosowanie wymagań edukacyjnych, warunków nauki i organizacji kształcenia do potrzeb i możliwości każdego ucznia, jako pełnoprawnego uczestnika procesu kształcenia.
Inkluzja społeczna osób z niepełnosprawnościami, czyli włączanie ich w aktywne życie jest naszym wspólnym zadaniem cywilizacyjnym. Jest ona jedną z głównych zasad Międzynarodowej Konwencji ONZ o Prawach Osób z Niepełnosprawnościami. Podstawą budowy społeczeństwa włączającego jest wychowanie dzieci i młodzieży, dlatego Unia Europejska w strategii „Unia Równości – Strategia na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami 2021-2030” zobowiązała państwa członkowskie do wdrożenia systemu edukacji włączającej. Jesteśmy na starcie tego procesu, który dotyczy wszystkich polskich szkół i przedszkoli. Kolejnym ważnym aspektem inkluzji w naszych czasach jest wsparcie uczniów będących uchodźcami wojennymi z Ukrainy a także dla nauczycieli, którzy przybyli wraz z nimi. Niestety ze względu na brak nostryfikacji dyplomów nie posiadają oni kwalifikacji nauczycielskich, mimo posiadanych kompetencji.