Gminy akceptują tylko jeden wariant S11

W Urzędzie Miasta Piekary Śląskie odbyło się spotkanie przedstawicieli samorządu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie przebiegu i budowy trasy ekspresowej S11. Wszystkie obecne gminy czyli Bytom, Radzionków oraz Piekary Ślaskie przedstawiły jasne stanowisko, że akceptują tylko jeden z proponowanych wariantów. Poparł je także reprezentant inwestorów zlokalizowanych w rejonie ul. Miarki. W spotkaniu brały udział Dorota Tobiszowska i Halina Bieda – senatorzy RP.

Prace projektowe zostały zasadniczo zakończone. Jednak nie sprecyzowano ostatecznego wariantu, każdy z trzech zaprezentowanych może być brany pod uwagę – powiedział na wstępie Zbigniew Szweda – zastępca dyrektora katowickiego Oddziału GDDKiA.

W trakcie zaprezentowania poszczególnych wariantów przebiegu, przedstawiciele samorządu zgłaszali liczne uwagi, jednocześnie wspominając o problemach jakie powstaną na skutek ich ewentualnej realizacji.

– Nam jako wszystkim samorządom przez które ma przebiegać planowana ekspresówka S11 zależy na rozwiązywaniu istniejących problemów komunikacyjnych, a nie generowaniu kolejnych. Teraz na etapie koncepcji musimy wybrać najlepsze rozwiązanie, a nie najtańsze. Zgłaszamy kolejny raz nasze uwagi i liczymy na ich uwzględnienie – mówił Krzysztof Turzański – I Zastępca Prezydenta Miasta Piekary Śląskie.

Gminy oraz przedstawiciel przedsiębiorców zdecydowanie odrzucili dwa spośród trzech wariantów. Oczekiwaliby też stworzenia nowego wariantu uwzględniającego ich uwagi.

Warianty pierwszy i drugi są całkowicie nieakceptowane dla wszystkich gmin – stwierdził jasno Michał Bieda – Wiceprezydent Bytomia.

– Realizacja projektu na szczeblu ministerialnym zależy od współdziałania gmin i tego czy będą mówiły wspólnym głosem. Słysze, że wszyscy przedstawiciele samorządu zgadzają się co do jednego, najlepszego ich zdaniem wariantu. Takie stanowisko należy wspierać – powiedziała Dorota Tobiszowska Senator RP.

Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zaakceptowali, że dla wszystkich samorządów dopuszczalny jest tylko trzeci wariant przebiegu. Potwierdzono też przygotowanie protokołu ze spotkania oraz wystosowanie wspólnego stanowiska samorządów w sprawie przebiegu S11. Jednocześnie wicedyrektor Zbigniew Szweda potwierdził, że stanowisko gmin będzie brane pod uwagę.

Dyrekcja zakłada, że S11 w woj. śląskim będzie dwujezdniową drogą ekspresową po dwa pasy ruchu w każdą stronę (choć nie wyklucza się innych przekrojów oraz rezerwy pod trzeci pas ruchu) i będzie realizowana w systemie „projektuj i buduj” w latach: 2023–2026. Szacunkowy koszt realizacji to ok. 3 mld zł, a długość na terenie województwa śląskiego to 61 km. Jej początek będzie usytuowany w Piekarach Śląskich przy węźle autostrady A1, następnie poprowadzi śladem DW 911, na wysokości Świerklańca proponowane są dwa warianty przebiegu. Realizacja projektu podniesie bezpieczeństwo na trasie oraz wyprowadzi ruch ciężki poza miasto.