Co dalej z kartą ŚKUP?

Niedługo na rynku pojawi się nowa usługa – aplikacja mobilna uruchamiana przez smartfona, która docelowo może przejąć funkcje Śląskiej Karty Usług Publicznych. Karta ŚKUP służy pasażerom metropolii górnośląsko-zagłębiowskiej do obsługi płatności za przejazdy komunikacją miejską. Wbrew wcześniejszym informacjom, karta ŚKUP nie zostanie zlikwidowana – wręcz przeciwnie – będzie można z niej nadal w pełni korzystać.

Co dalej z kartą ŚKUP? Pojawiły się informacje, że będzie ona funkcjonowała tylko do 21 marca br., co nie jest prawdą. Po uruchomieniu nowego systemu sprzedaży biletów, opartego o aplikację mobilną Transport GZM, karty ŚKUP będą mogły być używane nadal, do końca daty ich ważności. Konieczne stanie się jedynie dokonanie migracji danych ze starego systemu do nowego. I za pomocą aplikacji, i za pomocą karty, pasażerowie będą korzystali z tego samego systemu. Wybór należy do pasażera – czy skorzysta z obu rozwiązań, czy tylko z jednego. Sama migracja danych użytkownika to nie migracja z karty do aplikacji, tylko ze starego do nowego systemu. Docelowo system będzie miał również swoje własne karty. Jednak, jeśli pasażer woli korzystać dalej ze starej karty ŚKUP, będzie to możliwe aż do końcowej daty jej ważności.

Dla pasażera, zwłaszcza młodego, wygodniejsze i szybsze może okazać się korzystanie z aplikacji mobilnej. Aplikacja, stając się wirtualną kartą, w pełni zastąpi funkcjonalność karty plastikowej. Umożliwi pasażerom wykonanie wszystkich operacji potrzebnych do korzystania z komunikacji miejskiej oraz do obsługi swojego konta i planowania podróży. W aplikacji mobilnej będzie można:

  • Kupić bilety jednorazowe w taryfie strefowo-czasowej.
  • Nowością będzie możliwość zakupu biletów w taryfie czasowej – wejście i wyjście będzie rejestrowane w aplikacji oraz po szybkim zeskanowaniu QR-kodu lub ręcznym wpisaniu kodu pojazdu.
  • Kupić bilety średnio i długookresowe (dobowe, tygodniowe, miesięczne, kwartalne, jak również wieloprzejazdowe – te ostatnie będą obsługiwane na tej samej zasadzie, co bilety jednorazowe w taryfie odległościowej).
  • Zwrócić bilety.
  • Zaplanować podróż – w aplikacji dostępne będą informacje o funkcjonowaniu komunikacji, w tym o rozkładach jazdy oraz rzeczywistym czasie odjazdu.
  • Aplikacja przypomni również o zbliżającym się końcu obowiązywania biletu.

Do tych zmian dołączą też zmiany taryfowe – inteligentny system poboru opłat. Pasażer poprzez aplikację zarejestruje tylko swoje przejazdy, zaś system na koniec dnia zliczy ich wartość i jeśli przekroczą np. wartość biletu dziennego, to nie pobierze z jego konta więcej niż właśnie koszt biletu dziennego, co będzie z korzyścią dla podróżującego.

Kiedy dokładnie będzie można zacząć korzystać z aplikacji mobilnej Transport GZM? Na razie trwają prace niezbędne do jej uruchomienia – nastąpi to najprawdopodobniej w ciągu najbliższych tygodni.