Biznes franczyzowy jest umową uregulowaną zależną pomiędzy dwiema stronami, które są podmiotami gospodarczymi. Umowa określa zasady zależności wzajemnej, która dotyczy systemu sprzedaży towarów, usług czy też technologii. Franczyzowa zależność polega na ciągłej oraz wzajemnej współpracy pomiędzy poszczególnymi stronami umowy, a więc pomiędzy przedsiębiorcami, które są zależne od siebie prawnie oraz finansowo.
Na jakiej zasadzie działa franczyza?
Podmiot gospodarczy, który udziela licencji jest nazywany franczyzodawcą, a podmiot, który korzysta z niej jest określany franczyzobiorcą. Zależności są uregulowane na podstawie franczyzowej umowy, której elementy nie zostały określone dokładnie, jednak w praktyce umowa uwzględnia wszelkie prawa i obowiązki każdej ze stron.
Franczyza jako pomysł na biznes staje się coraz bardziej popularna. Za sobą jednak niesie zarówno wady, jak i także zalety. Działalność na podstawie franczyzy ułatwia zdecydowanie prowadzenie firmy z uwagi na możliwość korzystania z nazwy marki jako towarowego znaku, rozpowszechnionej oraz posiadającej ogromne uznanie klientów. Bez własnego wkładu oraz także świadomość, że należy swój biznes dostosować do wymagań franczyzobiorcy, zaniechać należy działań w tym właśnie kierunku.
Z jakich elementów korzysta franczyzobiorca?
Korzystanie dla franczyzobiorcy jest wsparciem ze strony licencjodawcy na samym początku działalności. Franczyzodawca pomaga nam w rozpoczęciu prowadzenia działalności. Określa elementy wyposażenia, a do tego pomaga rekrutować pracowników czy też tworzy wzory umów o pracę. Może także wspomagać działanie bieżące poprzez systemy pracowniczych szkoleń, organizację reklamowej kampanii czy też pomoc w dostosowaniu lokalu. Franczyzobiorca może korzystać z how-know, a więc ogółu wiedzy, która dotyczy samego sposoby oraz zasad prowadzenia działalności, aby móc osiągnąć zyski spodziewane. Do dyspozycji mamy także znak towarowy, który jeśli jest chroniony prawnie, zapewni ochronę przez konkurencją nieuczciwą, a w związku z tym pozwoli nam opanować rynek lokalny konsumencki. Jeśli chodzi o biznes franczyzowy to można wyróżnić:
- franczyzę usługową - tak głównie funkcjonują gastronomiczne obiekty, finansowe, hotelarskie czy też edukacyjne,
- franczyzę dystrybucyjną - w tej sytuacji franczyzodawca franczyzobiorcy przekazuje how-know z zakresy wiedzy o sprzedaży asortymentu oraz towarów. W ten sposób działają sklepy odzieżowe, spożywcze, stacje paliw czy też sklepy obuwnicze.
Biorąc pod uwagę całą organizację systemu franczyzowego dochodzimy do wniosku, że jest to uczciwe rozwiązanie, a dla przedsiębiorców stawiających pierwsze kroki w biznesie jest to spore ułatwienie. Skorzystajmy z tych możliwości. Oczywiście wcześniej zróbmy dokładny research i przekonajmy się, który biznes będzie możliwie najlepszy dla nas, jak i także dla naszej lokalizacji. Wybór jest naprawdę bardzo duży. Sprawdźmy w czym najlepiej się odnajdujemy oraz w czym jesteśmy naprawdę dobrzy.