Chcesz załatwiać online sprawy urzędowe, ale nie masz konta w banku, który umożliwia założenie profilu zaufanego (PZ)? Nie chcesz lub nie masz jak udać się do punktu potwierdzającego PZ? Już nie musisz się martwić! Załóż tymczasowy profil zaufany, a z urzędnikiem spotkaj się online.
Ponad 6,2 miliona Polaków ma już swój profil zaufany. Zależy nam, aby możliwość korzystania z niego miało jeszcze więcej osób, w tym te, które obecnie – nawet gdyby chciały – nie mogą tego robić.
Likwidujemy bariery
Przyczyny są dwie. Pierwsza – brak konta w banku umożliwiającym online założenie i potwierdzenie PZ. Druga – dbanie o zdrowie, a to wyklucza wizytę w punkcie potwierdzającym profil zaufany. Aby to zrozumieć musicie wiedzieć, jak „standardowo” można założyć PZ.
Najprościej zrobić to przez bank – możliwość założenia i jednoczesnego potwierdzenia PZ daje 10 największych banków w Polsce. Ich listę znajdziecie na stronie
www.pz.gov.pl
. Jeśli macie tam rachunek, założenie profilu zaufanego trwa kilka minut. Wszystko dzięki temu, że bank ma nasze dane – nie musimy więc ich dodatkowo potwierdzać.WAŻNE! Z tej możliwości można korzystać bez zmian. Jeśli sprawdziliście listę banków i Wasz na niej jest, zakładajcie PZ.
Druga możliwość założenia profilu zaufanego to wypełnienie wniosku na stronie
www.pz.gov.pl
, a następnie wizyta w punkcie potwierdzającym. Takich punktów na terenie całej Polski jest ponad 1500. To urzędy gmin, starostwa powiatowe, poczty, oddziały ZUS czy NFZ. Nie każdy jednak może się tam pojawić.Co więc miałyby zrobić osoby, które nie mają konta w odpowiednim banku, nie chcą wychodzić z domu, chcą za to załatwiać online sprawy urzędowe? To właśnie o nich myśleliśmy projektując nowe rozwiązanie, które dziś udostępniamy. To tymczasowy profil zaufany.
Pierwszym i najważniejszym krokiem na drodze do posiadania tymczasowego profilu zaufanego jest wizyta na naszym portalu
www.GOV.pl
. Tam wybierzcie e-usługę „Załóż profil zaufany
”, a w niej – tymczasowy profil zaufany. Jesteście na miejscu? Kliknijcie przycisk „Załóż tymczasowy profil zaufany
”. Od teraz system będzie Was prowadził za rękę.Waszym pierwszym zadaniem będzie ustalenie danych do logowania, czyli podanie nazwy użytkownika, której chcecie używać i hasła, którym będziecie się później logować do systemów e-administracji. Dlatego zadbajcie o to, aby je zapamiętać, zachowując przy tym zasady bezpieczeństwa. Te najważniejsze to niepodawanie nazwy i hasła postronnym osobom oraz wybór „nieoczywistego” hasła.
Pierwsze kroki e-Polaka
Mamy w tym zakresie kilka wytycznych: hasło musi mieć minimum osiem znaków, w tym jedną dużą literę, jedną małą literę oraz jedną cyfrę lub jeden znak specjalny. Nazwa użytkownika może zawierać duże i małe litery, cyfry oraz podkreślenie (_) i łącznik (–). Nie może za to zawierać polskich znaków, spacji oraz innych znaków specjalnych i kropki. Uwaga! Wielkość liter ma znaczenie.
Przechodzimy do kolejnego kroku. Na tym etapie musicie podać swoje dane:
- pierwsze i drugie imię (o ile je posiadacie),
- nazwisko,
- numer PESEL.
W kolejnym kroku podajecie dane kontaktowe (adres e-mail, numer telefonu) i… wybieracie termin wideorozmowy! Zanim go wybierzecie, upewnijcie się, że Wasz sprzęt (telefon, tablet, laptop) ma kamerę i mikrofon. Bez tego rozmowa się nie uda.
Nigdy nie korzystaliście z takiego rozwiązania? To nic trudnego. Na stronie podajemy Wam nazwy dwóch, bezpłatnych aplikacji, z których możecie skorzystać. Są intuicyjne i proste w obsłudze. Na pewno sobie poradzicie. W końcu e-Polak potrafi!
Halo, halo
Zależy nam na dostosowaniu się do Waszych planów. Dlatego zapytamy jeszcze, w których porach dnia moglibyście porozmawiać i zobaczyć się z urzędnikiem oraz potwierdzić swój tymczasowy profil zaufany.
W kolejnym kroku – na podsumowaniu wniosku – sprawdźcie wszystkie swoje dane. Upewnijcie się, że są prawidłowe. Wyślijcie wniosek. Na podany numer telefonu dostaniecie kod autoryzacyjny. Wpiszcie go w odpowiednie pole i kliknijcie „Dalej”.
Zajrzyjcie do swojej skrzynki e-mail. Na podany adres poczty elektronicznej dostaniecie dwie wiadomości:
- pierwsza – potwierdzenie założenia konta w serwisie Profil Zaufany,
- druga – potwierdzenie wysłania wniosku.
WAŻNE! W drugiej wiadomości znajdziecie numer wniosku. Będzie Wam potrzebny podczas rozmowy z urzędnikiem. Nikomu nie podawajcie tego numeru!
Teraz zostaje poczekać Wam na telefon od urzędnika. Jak szybko do Was zadzwoni? To będzie zależało od liczby wniosków, które wpłyną. Warto być cierpliwym J
Oto jak będzie wyglądała videorozmowa:
- Urzędnik do Ciebie zadzwoni i poda Ci numer Twojego wniosku. Sprawdź, czy numer się zgadza z tym, który wysłaliśmy Ci w potwierdzeniu. Jeśli tak, możesz kontynuować rozmowę.
- Na Twój adres e-mail dostaniesz link do rozmowy video. Rozmowa odbędzie się za pomocą aplikacji wskazanej we wniosku. Kliknij przesłany link (w aplikacji Skype kliknij dodatkowo zielony przycisk Zadzwoń).
- Urzędnik poprosi Cię o potwierdzenie, że dane we wniosku są prawdziwe i aktualne. Przedstawi zasady korzystania z tymczasowego profilu zaufanego i poprosi o okazanie dowodu tożsamości w taki sposób, by mógł przeczytać jego treść.
- Jeśli cały proces przebiegnie pomyślnie, Twój profil zaufany zostanie potwierdzony przez urzędnika. Potwierdzenie założenia PZ dostaniesz na swój adres e-mail.
Gotowe! Możesz przystępować do załatwiania online spraw urzędowych.
Tymczasowy, czyli inny
– Możliwość założenia tymczasowego profilu zaufanego to rozwiązanie przygotowane na czas pandemii. Osobom, które są klientami banków umożliwiających założenie standardowego PZ, polecamy korzystanie z dotychczasowych możliwości – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.
A w ostatnim czasie Polacy robią to bardzo często. Od początku tego roku profil zaufany założyło niemal 1 600 000 osób!
Tymczasowy profil zaufany
jest ważny przez trzy miesiące, standardowy – 3 lata. Jeśli ważność Twojego tymczasowego PZ dobiegnie końca,złóż wniosek o zwykły profil zaufany
.