Miejski Rzecznik Konsumentów w Piekarach Śląskich informuje i przypomina, że zgodnie z polskim prawem sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu zakupionego, niewadliwego towaru tylko dlatego, że klient się rozmyślił albo rzecz przestała mu się podobać. W przypadku umów sprzedaży zawieranych w tradycyjnym sklepie do rozwiązania umowy czyli zwrotu towaru pełnowartościowego może dojść tylko za zgodą obu stron. Zachęcamy do rozsądnych i przemyślanych zakupów!

Jeśli konsument dokonał zakupu w stacjonarnym sklepie nie ma prawa do jednostronnego odstąpienia od umowy sprzedaży czyli do zwrotu towaru niewadliwego. Sprzedawca może przyjąć zwrot towaru, ale nie musi, to gest dobrej woli. Zdarza się, że sprzedawca przyznaje swoim klientom prawo do dokonania zwrotu – w terminie i na warunkach przez siebie określonych. Często zasady przyjmowania zwrotów określone są w regulaminie sklepu. Sprzedawca może określić w nim zasady przyjmowania zwrotów (np. bony zamiast gotówki) a także termin, w którym dopuszcza ewentualny zwrotu towaru np. 3, 7 czy 30 dni. Wówczas chcąc zwrócić towar powinieneś dostosować się do tego terminu. W takim przypadku obowiązują zasady zwrotu/wymiany określone przez sprzedawcę (może więc wymagać np. aby zwracany towar nie nosił żadnych śladów użytkowania i miał oryginalne etykiety czy opakowanie). Przykład: Kobieta kupiła w sklepie sukienkę, ale w domu stwierdziła, że jednak jej się nie podoba i chce ją zwrócić. Klientka może to zrobić tylko i wyłącznie za zgodą sprzedawcy. Przyjęcie zwrotu towaru jest gestem dobrej woli sprzedawcy i wynika wyłącznie z prowadzonej przez niego polityki handlowej. Niektóre sklepy (takie jak np. CCC, IKEA, Castorama, Reserved, H&M) dopuszczają możliwość zwrotu pełnowartościowego towaru w określonym czasie od zakupu.

Inaczej jest w przypadku zakupów online lub umów zawieranych na odległość (na przykład z katalogu wysyłkowego lub przez internet) i poza lokalem przedsiębiorcy (na przykład zakup od akwizytora). Wówczas klientowi przysługuje prawo rezygnacji z zakupu bez podania przyczyn w terminie 14 dni, liczonych od zawarcia umowy, jeśli towar został zakupiony poza lokalem lub od wydania rzeczy, jeśli towar został kupiony na odległość. W takiej sytuacji przed upływem tego terminu kupujący powinien wysłać (najlepiej listem poleconym) odstąpienie od umowy, a następnie, w terminie 14 dni powinieneś wysłać sprzedawcy otrzymany towar. W rezultacie sprzedawca powinien zwrócić cenę zakupionego, ale zwróconego towaru. Podstawa prawna: ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.

Dodatkowych informacji i wszelkich odpowiedzi na pytania udziela Miejski Rzecznik Konsumentów w Piekarach Śląskich – Urząd Miasta Piekary Śląskie przy ul. Bytomskiej 84, parter, pokój 7 w godzinach urzędowania poniedziałek: 7.30 – 17.00; wtorek, środa, czwartek: 7.30 – 15.30, piątek: 7.30 – 14 oraz telefonicznie 32 39 39 370.